Tekstgrootte
1. Op onze school hebben we een aanbod voor de sociaal- en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hierbij is een passend registratiesysteem gekozen. Het element gedrag is vast onderdeel van het groepsplan
2. Op onze school werken we met rekenen en wiskunde methode waarbij ICT ondersteunend is aan het leerproces van de leerlingen.
3. Op onze school hebben we een professionele interne communicatie en een functionele communicatie met onze ouders. De verplichtingen in de AVG zijn in ons communicatiebeleid opgenomen
4. De infrastructuur van de school is ICT-proof voor de komende vijf jaar.
5. Op de school maken de 21-eeuwse vaardigheden een vast onderdeel uit van het curriculum.
6. Op de school werken we op een systematische wijze aan de kwaliteitszorg
1. Op onze school hebben we een aanbod voor de sociaal- en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hierbij is een passend registratiesysteem gekozen. Het element gedrag is vast onderdeel van het groepsplan.
2. Op onze school werken we met rekenen en wiskunde methode waarbij ICT ondersteunend is aan het leerproces van de leerlingen.
3. Op de school werken we op een systematische wijze aan de kwaliteitszorg.
4. In het schooljaar 2020-2021 gaan we op zoek naar een nieuwe rekenmethode.
5. Onze school stemt het onderwijs af op de leerlingen met behulp van groepsplannen
6. Uitwerking onderwijspijlers
7. Ontwikkelen van (personeels)beleid gericht op de onderwijskundige ontwikkeling van de leraren
8. De school analyseert waar de ontwikkeling stagneert wanneer de leerlingen onvoldoende profiteren van het onderwijs
9. Op onze school hebben we een professionele interne communicatie en een functionele communicatie met onze ouders. De verplichtingen in de AVG zijn in ons communicatiebeleid opgenomen
10. Op de school maken de 21-eeuwse vaardigheden een vast onderdeel uit van het curriculum.
11. Nacholing van Alles-in-1 maakt leerkrachten bewust van de herhalingsfunctie binnen Alles-in-1. Hierdoor zetten de leerkrachten begrijpend leesstrategieën bij Alles-in-1 bewust in.
Coronacrisis
In het schooljaar 2020 – 2021 heeft de school een groot aantal ontwikkelingen doorgemaakt. In verband met het hoge aantal coronabesmettingen in Nederland opnieuw getroffen door een opgelegde sluiting. Hierdoor moesten alle de scholen op woensdag 16 december de deuren sluiten. Op maandag 8 februari gingen de scholen weer open.
Omdat de school in het schooljaar 2019 – 2020 de ICT-infrastructuur eerder dan gepland op orde had gebracht, Chromebooks had aangeschaft, diverse ondersteunende programma’s voor de leerlingen had aangeschaft én gebruik maakte van de ‘coronaroutekaart, kon zij in de periode van de tweede schoolsluiting goed inspelen op het aanbieden van afstandsonderwijs.
Dat de school hier een heel grote ontwikkeling in heeft door gemaakt bleek niet alleen uit de oudertevredenheidsenquête, maar ook uit de gemeten ontwikkeling bij de leerlingen (Cito).
In de periode van de schoolsluiting heeft de Herenwegschool een relatief grote groep leerlingen wel één of meerdere dagen per week op school gevraagd om hen op school extra te ondersteunen in het schoolwerk. Daarnaast heeft de school bijna 200 Chromebooks uitgeleend ten behoeve van het afstandsonderwijs.
Naast de schoolsluiting is de school een groot aantal keer geconfronteerd met leerlingen, leerkrachten en/of groepen die in quarantaine werden geplaatst. Door ook in dergelijke situaties te werken met Chromebooks, toezichthouders in de groep en ‘het lesgeven van huis uit’ is geen enkele groep naar huis gestuurd.
In het schooljaar 2020 – 2021 is er gewerkt aan een heldere verantwoordelijkheidsverdeling tussen het bestuur en de school. Hierbij is de ALV gevraagd in te stemmen met de omzetting van vereniging met vrijwillig ouderbestuur naar een stichting met een éénhoofdig College van Bestuur (Two Tier Board). Na instemming van de ALV heeft de rechtbank de omzetting op 20 augustus 2020 in haar uitspraak bekrachtigd. Met het Two Tier Board is er sprake van een heldere verantwoordelijkheidsverdeling tussen het bestuur en de school (scholen)
Het bieden van een veilige leer- en werkomgeving is een voorwaarde om tot ontwikkeling te komen. De school heeft de kaders hiervoor geschetst in een schoolveiligheidsplan. Aan dit document zijn verschillende deelplannen gekoppeld, waaronder het arbo-plan leerlingen. De documenten vormen het richtinggevend beleid en zijn terug te lezen op de website. Om te controleren hoe de leerlingen en medewerkers van de school de (sociale) veiligheid ervaren worden er jaarlijks vragenlijsten afgenomen. De uitkomsten hiervan vormen de basis voor actieplannen. Zowel de uitkomsten van de vragenlijsten als de actieplannen worden besproken binnen de MR en het bestuur en ter goedkeuring aan beide organen voorgelegd.
Hoewel de veiligheidsbeleving van leerlingen hoog is, heeft de school er dit jaar voor gekozen om een deel van de overblijf uit te besteden aan de Ricardo van Rhijn Foundation. Deze foundation organiseert tijdens de tussenschoolse opvang verschillende spellen voor de kinderen. Ook aankomend schooljaar verzorgd de Ricardo van Rhijn Foundation de tussenschoolse opvang. Ouders zal hiervoor om een (kleine) bijdrage worden gevraagd.
Op onze school hebben we een aanbod voor de sociaal- en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Dit jaar heeft de werkgroep gedrag een passend registratiesysteem gekozen. Het element gedrag is vast onderdeel van het groepsplan. Daarnaast is de school dit schooljaar in een aantal groepen gestart met de begeleiding vanuit topsportcoach Sonja Thomann, waarin zij de groep meeneemt naar “goud”.
De school heeft afgelopen jaar ingezet op het ontwikkelen van (personeels)beleid dat gericht is op de onderwijskundige ontwikkeling van de leraren. Ook de komende jaren zal dit een groot aandachtsgebied zijn. Dit jaar heeft de school ingezet op nascholing van Alles-in-1 en het bewustwordingsproces van de herhalingsfunctie binnen Alles-in-1. Hierdoor zetten de leerkrachten onder andere lessen spellingsstrategieën binnen de methode ‘Alles-in-1’ bewuster in. Ook is in de groepen 4 extra aandacht besteedt aan het herhalen van de spellingsstrategieën en het inoefenen van de begrijpend leesstrategieën. Vanuit het klassenmanagement is extra aandacht voor de instructie/begeleiding aan de leerlingen die uitdagend werk krijgen voor rekenen.
De leerkrachten hebben dit schooljaar één keer in plaats van twee keer onder begeleiding van de intern begeleiders toets-analyses gemaakt, waarmee ze in beeld brengen waar de ontwikkeling van leerlingen stagneert. De uitkomsten hiervan zijn verwerkt in de groepsplannen.
Al in het schooljaar 2019 – 2020 is de school gestart met het programma / de app Social Schools. Dit programma / deze app richt zich op het bevorderen van de communicatie tussen school, ouders en andere betrokkenen. Vanuit de wens tot een goede communicatie tussen school en ouders heeft de school de app schoolbreed in gebruik genomen. Ook heeft de school haar website aangepast, waardoor de communicatie nog beter en sneller kan verlopen.
Hoewel de verplichtingen uit de AVG in ons communicatiebeleid zijn opgenomen is de school nog niet AVG-proof. Om deze doelstelling te behalen heeft de school zich dit schooljaar op dit onderdeel begeleiden door een daartoe gespecialiseerd bedrijf. Wanneer de uitslag hiervan bekend is zal deze worden gedeeld.
In het schooljaar 2020 – 2021 heeft de school haar systematische wijze van werken aan kwaliteitszorg verder vorm gegeven. Dit is onder meer tot uitdrukking gekomen in het meerogenprincipe dat de school hanteert. In de invulling van de kwaliteitszorg heeft de school ook in het schooljaar 2020 – 2021 een externe audit laten uitvoeren door een gecertificeerd auditor. De aandachtspunten die hieruit naar voren zijn gekomen heeft de school opgepakt. Ook analyseert de school haar onderwijsresultaten vanuit het meerogenprincipe. Dat wil zeggen dat de resultaten onderwerp van gesprek zijn tussen de intern begeleiders en de leerkrachten, alsook tussen de intern begeleiders en de schoolleiding, experts van de schooladviesdienst en Bos Onderwijs Consultancy. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het opzetten van en een systeem van kwaliteitszorg met het daaraan gekoppelde personeelsbeleid.
1. Op onze school hebben we een aanbod voor de sociaal- en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hierbij is een passend registratiesysteem gekozen. Het element gedrag is vast onderdeel van het groepsplan.
2. Op onze school werken we met rekenen en wiskunde methode waarbij ICT ondersteunend is aan het leerproces van de leerlingen.
3. Op onze school hebben we een professionele interne communicatie en een functionele communicatie met onze ouders. De verplichtingen in de AVG zijn in ons communicatiebeleid opgenomen
4. De infrastructuur van de school is ICT-proof voor de komende vijf jaar.
5. Op de school maken de 21-eeuwse vaardigheden een vast onderdeel uit van het curriculum.
6. Op de school werken we op een systematische wijze aan de kwaliteitszorg
1. Op onze school hebben we een aanbod voor de sociaal- en emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Hierbij is een passend registratiesysteem gekozen. Het element gedrag is vast onderdeel van het groepsplan.
2. Op onze school werken we met rekenen en wiskunde methode waarbij ICT ondersteunend is aan het leerproces van de leerlingen.
3. Op de school werken we op een systematische wijze aan de kwaliteitszorg.
4. In het schooljaar 2020-2021 gaan we op zoek naar een nieuwe rekenmethode.
5. Onze school stemt het onderwijs af op de leerlingen met behulp van groepsplannen
6. Uitwerking onderwijspijlers
7. Ontwikkelen van (personeels)beleid gericht op de onderwijskundige ontwikkeling van de leraren
8. De school analyseert waar de ontwikkeling stagneert wanneer de leerlingen onvoldoende profiteren van het onderwijs
9. Op onze school hebben we een professionele interne communicatie en een functionele communicatie met onze ouders. De verplichtingen in de AVG zijn in ons communicatiebeleid opgenomen
10. Op de school maken de 21-eeuwse vaardigheden een vast onderdeel uit van het curriculum.
11. Nacholing van Alles-in-1 maakt leerkrachten bewust van de herhalingsfunctie binnen Alles-in-1. Hierdoor zetten de leerkrachten begrijpend leesstrategieën bij Alles-in-1 bewust in.
12. De school beschikt over veiligheidsbeleid (beschreven in het schoolplan of een ander document)
Op deze pagina kunt u verschillende informatie vinden over onze activiteiten en onze school:
Onze schoolgids