Tekstgrootte
Klachtenregeling PCOW
Op onze school is het de gewoonte dat bij een klacht de ouder en leerkracht direct met elkaar in contact treden om tot een oplossing te komen. Mocht dit niet lukken, dan is overleg met één van de directieleden mogelijk.
Is de klacht dan nog niet naar tevredenheid afgehandeld, dan kan één van hen u verwijzen naar de Raad van Toezicht van onze school. Indien nodig kunt u de klacht officieel indienen bij de Geschillencommissie Bijzonder Onderwijs. Deze commissie onderzoekt de klacht, hoort partijen
en adviseert de Raad van Toezicht van de school over de te nemen maatregelen. De Raad van Toezicht van de PCOW beslist wat ze met het advies doet en laat dat aan alle partijen weten.
Adresgegevens klachtencommissie:
• Landelijke klachtencommissie GCBO
t.a.v. mevrouw. mr. A.C. Melis-Gröllers
Postbus 694
2270 AR Voorburg
070 3861697 (bereikbaar op werkdagen van 09.00
15.00 uur)
info@klachtencommissie.org
Klachtenregeling seksuele intimidatie
Onze school kent, zoals alle Wassenaarse basisscholen, een specifieke regeling als het gaat om klachten rond seksuele intimidatie. Allereerst kunt u terecht bij de vertrouwenspersonen van onze school: juf Gerdi Gielens, meester Vincent van Mourik en juf Esther van der Kaaij.
Mocht die niet voldoende zijn, dan kunt u terecht bij een externe vertrouwenspersoon van GGD Zuid-Holland West:
E-mail: info@ggdzhw.nl
Telefoon: 079-343 08 88
De algemene klachtenregeling
Het klachtrecht heeft een belangrijke signaalfunctie met betrekking tot de kwaliteit van het onderwijs. Het kan ertoe bijdragen dat er een klimaat heerst waarbij onvrede op de school aan de orde komt en de school maatregelen ter verbetering kan treffen. Ook in andere sectoren wordt een klachtenregeling als belangrijk element van de bewaking van de kwaliteit gezien.
De klachtenregeling beoogt te bewerkstelligen dat klachten zoveel mogelijk worden opgelost door de school waarop zij zijn ontstaan. De regeling gaat ervan uit dat de scholen er, met het oog op de verantwoordelijkheid die zij hebben voor hun functioneren en de mogelijke gevolgen ingeval zij niet goed functioneren, belang bij hebben klachten van leerlingen en ouders zorgvuldig af te wikkelen. Afwikkeling van ingediende klachten kan op een aantal wijzen geschieden. Zo is het denkbaar dat de klachtencommissie van oordeel is dat zij niet de geëigende instantie is om de klacht te behandelen. In dat geval kan de klager worden geadviseerd zich van een ander instrument te bedienen. De gebruikelijke situatie zal echter zijn dat de behandelende instantie de klacht in behandeling neemt en daarover een oordeel uitspreekt. Voorts is het denkbaar dat de behandelende instantie niet tot een oordeel komt over een klacht, hoewel dat redelijkerwijs wel zou moeten gebeuren. In dit laatste geval is het mogelijk de inspecteur bij de klacht te betrekken. Dit op grond van de algemene bevoegdheid die de inspectie heeft op het punt van het toezicht op de scholen.
De Raad van Toezicht heeft een regeling getroffen voor de behandeling van klachten. Deze regeling vermeldt:
• de instelling van een klachtencommissie, die klachten behandelt;
• de wijze waarop de klachtencommissie haar werkzaamheden verricht;
• de termijn waarbinnen de klager een klacht kan indienen;
• de termijn waarbinnen mededeling plaatsvindt van het oordeel en hoe bij noodzakelijke afwijking van deze termijn wordt gehandeld.
Adresgegevens klachtencommissie:
Landelijke klachtencommissie GCBO
Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs
Postbus 394
3440 AJ Woerden
T: 070-3861697
E: info@gcbo.nl
W: www.gcbo.nl