Tekstgrootte
Zorg voor onze leerlingen
Op de Herenwegschool spelen we gericht in op de persoonlijke behoeften van elk kind.
Dit afstemmen van het aanbod noemen we adaptief onderwijs. We richten ons zowel op
leerlingen die tijdelijk of structureel leerproblemen hebben als op leerlingen die een ontwikkelvoorsprong
hebben.
Extra hulp
Als uw kind extra hulp nodig heeft om het onderwijs te kunnen volgen, is de leerkracht in staat om de instructie en verwerking op het niveau van uw kind aan te passen. Soms is tijdelijke hulp door de eigen leerkracht aan de instructietafel voldoende om een kleine achterstand in te lopen. Deze werkwijze hoort tot het gebruikelijke handelen van de leerkracht. Op de Herenwegschool hebben wij ervoor gekozen om een klein deel van het team gericht in te zetten om kinderen in een kleine groep te kunnen helpen. Dat betekent dat enkele leerkrachten (deels) zijn vrij geroosterd om extra hulp te kunnen bieden waar nodig.
Dyslexie
Kinderen kunnen ernstige problemen hebben om te leren lezen. In overleg met de ouders melden wij kinderen die voor dyslexieonderzoek in aanmerking komen aan bij het HCO (Haags Centrum voor Onderwijsadvies). Het HCO is aangesloten bij ONL, een landelijke coöperatie van onderwijsadviesbureaus op het gebied van ernstige, enkelvoudige dyslexie bij kinderen. Het HCO bekijkt de aanmeldingsformulieren en beoordeelt of uw kind in aanmerking komt voor vergoed onderzoek. Als uw kind naar aanleiding van het onderzoek in aanmerking komt voor een sturen wij het dossier naar SAD (Schooladviesdienst Wassenaar). Zij coördineren de behandelingen, die op school en onder schooltijd plaatsvinden.
Leerlingvolgsysteem en DIA
Op de Herenwegschool volgen we de vorderingen van alle leerlingen, zowel cognitief als sociaal-emotioneel. Twee keer in een schooljaar toetsen we de vorderingen van de leerlingen met behulp van de DIA-toetsen. Voor de registratie van de vorderingen gebruiken we het programma ‘Parnassys’. Hierin worden ook de resultaten van de DIA-toetsen opgeslagen.
Tijdens oudergesprekken kan de leerkracht de vorderingen bij de DIA-toetsen aan u tonen.
In de kleuterbouw gebruiken we het ‘Kleuterplein’- observatiesysteem om de voortgang bij te houden en te laten zien. Ook gaan wij na in hoeverre kinderen de lees- en rekenvoorwaarden beheersen. Vanaf groep 3 gebruiken we allereerst de toetsen die in onze leermethoden zijn opgenomen. Daarnaast hanteren we het DIA-leerlingvolgsysteem voor de vakgebieden begrijpend
lezen, spelling en rekenen. De sociaal-emotionele ontwikkeling volgen we met het instrument ‘SCOL’ (Sociale Competentie Observatie Lijst). De leerkracht vult twee keer per jaar per leerling op de computer een scoreformulier in. De kinderen vanaf groep 6 vullen ook zelf een formulier in.
Remedial teaching
Een aantal dagdelen per week hebben we een extra leerkracht beschikbaar die aanvullende hulp kan bieden bij kinderen met leerproblemen. We doen dat zoveel mogelijk binnen de eigen groep, maar dat kan niet altijd. Soms komt het voor dat er aanvullend onderzoek nodig is om de juiste diagnose te kunnen stellen. In dat geval stellen we altijd een handelingsplan op, dat we bespreken met de ouders. De inzet van de remedial teacher wordt gecoördineerd door onze
intern begeleider.
De Schooladviesdienst Wassenaar (SAD)
De Schooladviesdienst Wassenaar (SAD) ondersteunt het basisonderwijs in heel Wassenaar. De SAD biedt op verzoek van de school hulp aan kinderen die opvallen bij het leren of door gedrag. Hierbij bent u als ouders altijd betrokken. Ook dyslexiediagnostiek en -behandeling maken deel uit van de diensten van de SAD. Wekelijks houdt een opvoedingsdeskundige spreekuur bij de SAD, waar ouders uit Wassenaar op afspraak met hun vragen terecht kunnen.De SAD ondersteunt het basisonderwijs in Wassenaar. Dit zijn acht basisscholen, zes schoolbesturen, bijna 200 onderwijsgevenden en ruim 2.200 kinderen.
Passend onderwijs
Ongeveer één op de vijf kinderen heeft extra begeleiding nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen op school. Bijvoorbeeld in de vorm van specifiek lesmateriaal of een aangepaste leeromgeving. Het organiseren van deze ondersteuning is de kern van ‘passend onderwijs’. Alle scholen in de regio werken samen om de juiste ondersteuning voor ieder kind te kunnen organiseren. Dit samenwerkingsverband van scholen heet in onze regio Passend Primair Onderwijs
regio Leiden (‘PPO regio Leiden’). Meer informatie vindt u in de schoolgids.